neděle 31. května 2015

Vlaková romance

Vlaky mě vždycky bavily. Mají zvláštní poetiku, spojujete si je s cestou, výletem, zábavou, ale i povinnostmi. Mašinky mají svá jména a mile si supí krajinou, mávají na ně děcka a výpravčí ve svých oficínách dávají praporem znamení, že se mají vydat zase o dům dál. Protože nejsem fanoušek strojů, nepoznam volvo od škodovky, nevyznam se ani v lokomotivách. 
Vim, že každá z nich má speciální jméno a že se s ní strojvůdci mazlí jak se svou holkou. Ta jména se odvozujou podle různejch věcí. Většinou podle zvířat, ale po českých tratích si to šine i tzv. Bardotka, nazvaná podle hrudníku slavné francouzské herečky. Pravda, poskakuje spíš už jen v šumavských hvozdech, asi aby tam sváděla osamělé lesní dělníky. 
A pak jsou tu jména oficiální, ta, co se dávaj rychlíkum a mezinárodnim spojum a někdy i jinejm vlakum. Vytisknou vám je i na lístek. A čekáte co vlak a vy? Rychlík Jaroslav Hašek bude určitě vtipnej, Albert Einstein vám ukáže, že všechno je relativní, rychlík Budvar nabídne pivo a vysvětlí vám, že České Budějovice musí určitě navštívit každý, a v expresu Smetana se jistě potěšíte, protože proč byste ostatně neměli, krásami naší vlasti. Co se ale stane ve vlaku s názvem Červnová noc, to musim ještě zjistit. Jezdí z Brna do Lednice. A na Moravě v dalším drakovi na kolejích jménem Hruškovice či Slovácký vinohrad bude určitě veselo.
A na nádraží hrajou melodie jako: Kolíne, Kolíne či Žádnej neví, co jsou Domažlice. Pěkně od podlahy zněj, když vlak staví ve stanici. Asi aby se nepřejelo, tak se hraje. A někdy dost nahlas.
Mam ráda starý sedačky potažený koženkou. Můžete je polejt a nevadí to. Ty plyšový jsou horší. Ale nejhorší je to, co začali dělat teď: když jsou sedadla ve vlaku řazený jak v autobuse. Zlatý kupé se záclonkou.
Cenná vlaková dobrodružství jsou ovšem fenoménem vlakového cestování. Výpravy s pivem a zelenou někam do neznáma, kde končí svět, stejně jako seznamování se s různými osobami. Na to jsem přeborník. Ve vlaku mě oslovuje kdekdo. Od babiček, které cestujou za vnoučaty s husou, přes pantáty, mládežníky či opilé průvodčí. Loni v létě jsem se dostala do spáru dvou Američanů, již se mnou švitořili z Berlína až do Prahy. Byli strašně bohatý a báli se, že hned na nádraží bude sedět parta zlejch Čechů, která je okrade o jejich kufry. Bydleli v Hiltonu a chtěli se po prohlídce Prahy plavit z Pasova do Budapešti po Dunaji. Zřejmě bejvalá monarchie má zřejmě ve Státech ještě zvuk, protože tohle by mě nenapadlo.
V pátek jsme jeli s tim, co píše ty krátký verše, drahým J. P., a bílym psem Posázavskym pacifikem. 
Skoro k moři do New Yorku. Bílý pes je lidolapka, jakmile ho kdokoli vidí, vrhá se k němu. A občas si možná všimne i mě. A boxerek se mění v šaška. Říkám vždy těm nebohym lidem, že na ně začne skákat, že budou samej chlup, ale marně. Všichni to chtějí. „Já mam psy rád, jen ať si poskočí.“ „Já mam doma tři, mně chlupy nevadí, pojď na mě, fešáku.“ No mně to ti pánové neříkaj teda.
Na nádraží v Braníku nastoupil mladík, jehož taky zaujal bělouš. Skoro se spolu váleli po celý chodbičce, kde jsme se usídlili. Vedle toho s náma na sedačce seděl opuštěnej batoh. Začala jsem se strachovat, že ho tam někdo zapomněl, ale mladík nás ujistil, že je pana průvodčího, že si ho tam vždycky nechává. Mladík byl na svuj věk dost užvaněnej. Zaujalo mě, proč se probůh dal do hovoru s ženou nejméně o patnáct let starší.
Jemu to nijak nevadilo. Uměl se vemluvně vlichotit tak, že jsem mu dobrosrdečně půjčila telefon, aby napsal svejm mladejm milkám, kdy dojede do cílové stanice J.
„No počkejte,“ říkam, „já teď budu mít na ty holky číslo a začnu jim psát.“
„To sou kluci,“ odpovídá chlapec.
„Hm, to je zajímavější, to budou koukat, až jim napíše taková suchá větev jako já.“
„No, to můžete napsat i mně.“
„Na to jste moc mladej, chlapečku,“ kontruju, „vždyť vám bude tak patnáct.“
„Hm, náhodou za rok osmnáct,“ opáčí.
„O tom by se už dalo uvažovat,“ směju se, „ale až za rok.“
„Tak dobrá, přesně za rok se sejdem v tomhle vlaku. Poslední pátek v měsíci, vlak, co jede v ten a v ten čas. Naše rande, jo?“ nabízí.
OK, platí. Pěkná pozvánka pro Superčíču. Mladej kocourek a rande za rok.
Básník J. P., kterej vždy ve vlaku pije pivo a sleduje krajinu (i když tentokrát ho zaujala mladá matka s kočárkem, o kterej se láskyplně staral, asi se domníval, že by to mohlo bejt dobrý vozítko pro lahváče), mi říká: „To se nesmí dozvědět L.“ To je muj lingvista, s kterym žiju. Nevim, proč by neměl. Svědčí to o tom, že jsem atraktivní a na úrovni, ne?

Ale ten výpravčí v J. byl fakt moc hezkej. Musela jsem mu zamávat. 
Asi budu muset jezdit vlakem častějc. 
Až ten vláček zapíská.

Žádné komentáře:

Okomentovat