neděle 17. května 2015

O velké výhře, zimě, stolu a šampaňském

„Až vyhraju ty dvě a půl milardy, bude následovat show,“ povídá mi básník J. P., „seženu si žlutej kontejner, co je na plasty, naplnim ho šáňem, skočím do toho a pojedu v tom po celý vesnici. Když budete hodný, nechám takový kontejnery napustit i pro vás. Obstaram mašinku, co tahá dětský vláčky, budem se koupat v tom šáňu a jezdit po kraji.“
Musim říct, že v šáňu jsem se ještě nekoupala. Nevim, jestli bych nebyla ulepená, ale zase perličková koupel, kapičky lahodného moku jemně bubnující o mou sádelnatou postavu, by jistě působily stejně jako masáž v třeboňských lázních.
Soused D. nám říkal, že kdyby on vyhrál ty miliardy, že by si jednu nechal a zbytek rozdal na charitu a projekty, na který nejsou peníze. „A tu jednu miliardu bych ještě rozdělil, vám bych dal deset mega.“ 
Mecenáš.
Přemýšlela jsem, jestli bych chtěla být nechutně bohatá. Kdo by nechtěl, no. Ale nevím. Koupat se v šáňu, no ještě dobrá, ale plavat jako strýček Skrblík z Kačerů v tisícovkách s obrázkem Franty Palackýho, s jehož mozkem teď zrovna obcujou v Národnim muzeu a neví, co s nim maj udělat, by mě zase asi tolik netěšilo. Taky by frantové mohli sedět v bance a jen virtuálně bzíkat z mý visa kartičky.
To by byly botičky a kabelky. Hmm. Možná i odtučňovací kúrka. O kůrce chleba a vodě.
Určitě bych si koupila zverimex. A ještě jednoho až dva boxery, který by měli svůj pokoj a každej vlastní postel, aby se nehádali. Stejně by leželi u sebe stočený do klubíček, spokojeně chrápali a snili o světě plnym kostí a pejsků. Kdysi jsem se na táboře, kam jsem jela jako vedoucí, seznámila s holkou, která měla doma dva boxery. Byla jsem pak u ní doma, boxeři měli vlastní manželskou postel s peřinkama. Oběma ušila noční čepičky na spaní, bílý, jako maj Křemílek s Vochomůrkou. Vypadali kouzelně.
S výhrami mám zato bohaté zkušenosti. I když ty peněžní mě míjejí asi jako všechny ostatní smrtelníky. Vyhrála jsem však spoustu věcných cen na bálech všeho druhu. Roztančim vždycky osudí tomboly a ceny ke mně skáčou. Od knih přes bažanty, pytle brambor a obilí. Samé milé věci, které se dají sníst nebo zúročit.
Jednou jsem však v tombole vyhrála stůl. Dlouhý, nízký, fialový s nějakou poličkou, co se na něj měla nasadit. Byla zima, sněžilo a stůl se měl dopravit kilometr daleko sněžnými závějemi. Představa, že v krásných šatičkách a lodičkách ťapkám sněhem a táhnu stůl, se mi pranic nezdála, zvlášť když kamarádka D. vyhrála taboretku jinak taky řečenou bobík. Každá jsme ještě vyhrály pět kilo mouky a myslim, že D. ještě dřevěnou stavebnici. Jala jsem se zaujmout svůdný postoj u svého nového stolu a shánět kocoury, již ho někam odvezou. Nevycházelo to. Až...
Přitočil se ke mně jakýsi mladík v notně podroušeném stavu. „Hele, mně se líbí...“ Čekala jsem, že oslaví mé nekonečně hluboké oči, ale nic.  „... ten stůl.“
Ačkoli nepropadl mé kráse, vytušila jsem šanci. „A nechceš si ho ode mě koupit?“
„Ne, ale vyměnil bych ho.“
„A co nabízíš?“
„Tady tu poličku.“
Byla malá a dala se vzít do ruky. Heuréka.
„OK, tak jo.“ A chlapec hvízdnul, odněkud se přikulili jiní dva a odvlekli stůl. Zapomněli ale na tu přídavnou věc, co se přimontovávala na desku stolu. Vzrůstal ve mně chtíč, co kdyby byla ještě jedna polička?
Vyhoupla jsem se sebevědomě z místa, mrkla okem a hup k neznámému opilci.
„Víš, k tomu stolu patří ještě taková součástka, co se montuje nahoru...“ Popravdě vypadalo to jako garnyž a domu jsem to rozhodně nechtěla vléct.
„No tak to potřebuju,“ uznale kýval chlapec a trochu vrávoral.
„A co dáš?“ ptám se a doufám, že nebude nabízet své tělo, přece jen nikterak fešnej nebyl.
„No já už nic nemam. Co by sis představovala?“
„Nevim, třeba další poličku.“
„To nemůžu sloužit, ale kámoš vyhrál ptačí budku.“
„A tak jo. Na to si plácnem.“ Výměnný obchod vzkvétal. Budka byla moje. Dodnes ji maj rodiče na balkoně.
Zbývala cesta domů. Budka, police a mouka. Mouka šla do batohu i s lodičkama, na nohy k těm krásnym šatům pohory. Polici jsem šálou přikurtovala k batohu a budku čapla do ruky. Moje milovaná D. to měla těžší, musela vodvléct bobíka. Ale i na to jsme přišly. Přivázala si ho šálou k tělu a podpírala ho rukama. A pak jsme se vyklouzaly do sněžné noci.
Vymyslet a zrealizovat záložní plán neni na škodu, zvlášť když člověk nikdy nevyhraje, co by rád.
Ale prej ty dvě a půl miliardy někdo vyhrál. Prej dokonce z naší země.

No jestli tohle čte, mohl by nám poslat ten kontejner se šáněm. Jsme skromný, stačí jeden, my se vystřídáme. 
A pak prosím jednu kabelku. 
Pro Superčíču.

Žádné komentáře:

Okomentovat