neděle 4. září 2016

Cestička do školy

Jak zavanul první vítr ze strnišť, což jak říká básník J. P., je obvykle na začátku srpna, blížil se zas start nového školního roku. A pak to přišlo - 1. září. Přiznám se, že bych ho letos ve své domácí letargii snad poprvé ve své kariéře zaspala. A asi bych ho ani nezaregistrovala, byl to docela prima den uplně z jinejch důvodů, ale sociální sítě byly neúprosné. Na mě se vyvalily mnohé fotky prvňáčků, nějakou rychlostí blesku odrostlých dětí mých kamarádů. Všichni s taškama a očima plnejma očekávání. Fakt to bylo řečeno slovy Ijáčka:
DOJEMNÉ.
V tu dobu jsem taky zhlédla videa jedné z dam, která připravuje budoucí učitele. Rozjímala nad značkama plenek, hraček, mimísků a jejich prdelek. Mluvila taky o tom, jak je těžké číst knihu o vývoji dítěte. Asi to bylo příliš složité. Stejně jako slečna nezná lidové písně. V tu chvíli mi bleskly hlavou ty nadšené dětičky a jejich očekávání a nebylo to dojemné, ale SMUTNÉ.
Že šlo naše školství do háje, je bohužel fakt. Obecně je těžký hledat viníky, ale je jich hodně. Jedním z nich, aspoň já to tak vnímam, je špatná didaktická příprava na fakultách, která se smrskla na to, že studenti musej umět kriticky myslet a dělat podivná portfolia. Moc dobře si to  z didaktiky literatury pamatuju: "No to nevadí, že děti nevědí, jaké se tam píše i. Ať napíšou kolečko místo toho, bude to znamení, že o tom přemýšlí." 
"Když budou přemýšlet, mohou si na hlavu nasadit papírovej pytlík. V tu chvíli by po nich učitel neměl nic chtít..."
Nebo: "Až budete učit o Lutherovi, jak vyvěsil v Münsteru ty teze proti odpustkům..."
Já: "To nebylo v Münsteru..."
Vrchní didaktik: "To je úplně jedno, kde to bylo. Důležité je, jak se při tom cítil..."
Myslela jsem si, že nemůže být hůř. Pak jsem viděla druhého didaktika a dámu s mimískem. JE. 
Nehledě na to, co takovejhle hopsal s vystajlovanou blogerkou mohou těm nebohejm studentum říct. 
JE TO OSTUDA.
Zatimco nás prznil jeden, kterýmu se jakžtakž dalo vyhnout a nikdo to nebral vážně, dneska je to trend. A berou to vážně i rodiče, který do školy pošlou nevychovaný děti a ještě jim navykládaj, že učitel je vlastně strašnej salát. Ve svý podstatě i maj pravdu, protože se to všechno točí v jednom kruhu. A to neznam jiný fakulty.
A pak ti slavní absolventi těchto vzdělanců vstoupí s 1. zářím do škol, které ale vypadají úplně jinak. Ti chytřejší utečou, protože za ty peníze to dělat nebudou, někteří zůstanou, protože tu práci maj i světe div se rádi, ale sou otloukáni tím zbytkem neschopů, který prázdně tlachaj, protože je to na fakultě naučili...
Přiznávam, že tohle mi bohužel utkvělo v hlavě víc než 12 začátků školního roku ze základky a střední. Na svuj první školní den si nepamatuju. Nepamatuju si ani, jak jsem prvně stála na druhý straně. Nepamatuju si žádný pocity nebo co jsem řekla já a co mi řekla pani učitelka. Pamatuju si, jak pani učitelka mlátila děti hlava nehlava a nikdo ji ze školy nevyhodil. A nikdo z rodičů si nestěžoval. A to jednim klukem švihla vo umyvadlo. 
Bylo nás ve třídě 37 a bylo tam absolutní ticho. 
Vod tý doby umim pravopis. I bez papírovýho pytlíku na hlavě. 
Já vim, že to rakouský školství bylo vostrý a že je jiná doba a ty technologie hejbaj světem a možná učitele časem nahradí obrazovky s hlavama plkalů (však už teď naše přední odbornice raděj s mimískama) a knihy poputujou do ghetta jménem knihovna.
Postupně se vrátíme k osvědčenýmu 
CHLÉB A HRY...

Žádné komentáře:

Okomentovat