neděle 15. května 2016

Rodová

Protože jsem strašně zlá, zcela nejzlejší na světě, že víc už to ani nejde, a pokud si každej den nezalibuju aspoň dvě hodiny v ironii a kousavejch poznámkách, nedostane se mi radosti, musim vytahnout téma, který má taky svý stoupence. Jako nerozumim lesanám (a opravdu při mé pravidelné meditaci, kdy si tak sedim na pískovišti a hlídam svuj kyblíček, se jich na mě vrhá hodně), tak tohle asi taky nechápu.
Jest to téma, jehož překladu uplně nerozumim. Do češtiny se to přeloží jako rod nebo pohlaví. Po hlavě je snad už jasný, co to je - gender.
To slovo mi bylo dlouho utajeno, znala jsem jen slovo feministky - a to mi přišlo taky svázaný nějakym stereotypem. Aspoň nám to popisovali ve škole, jako ženy, co odmítaj záchodový prkýnko, zřejmě se jim líbí močit ve stoje a naopak nelíbí, když jim někdo pomůže do kabátu, a co chtěj stejnej plat jako chlapi. 
Musim teda říct, že sem nikdy neměla menší plat nebo tak něco, protože sem nikdy nepátrala, jakej má kdo jinej. Asi jsem blbá. Peníze nějaký vždycky jsou, když člověk pracuje a nekejhá, nějak je vydělá. Dělala jsem leccos. Od výroby cukrovinek (za 15 korun na hodinu, kdo by to dneska dělal, to by snad pyskovali všichni, muži, ženy, děti i psi), přes výrobu chleba (ale doma neupeču ani housku) po besedy o pracích prostředcích (a jednou taky o čokoládě - dali mi jich domu pět). V těch besedách vynikala jedna naše spolužačka, která tam chodila pod různejma pseudonymama, s dokladama různejch lidí, vydávajíc se tu za studentku, tu za matku malýho dítěte. Přiznam, že na to bych neměla žaludek. A taky se přiznam, že jsem na tý besedě za peníze nikdy neviděla chlapa, což mi až bylo líto. Asi měli svý oddělený debaty, aby to bylo vyvážený.
Myslim, že si ženy za poslední století toho vybojovaly dost - mohou studovat, dělat si, co chtějí, neprovdají je za slizkýho vdovce vod vedle, mohou řídit traktor, ba i jeřáb. Asi si jednou vybojujou i ty platy. Je fakt, že kamarádka I. říká, že ve školství má chlap příplatek za pytlík, protože za ty prachy tam vydrží jen neumětelové, lenoši nebo ty, co to neřeší. Znam spoustu chlapů učitelů, který byli fakt špatný, a znam takový i ženy. Je to tak fifty-fifty. Stejně tak mam dobrýho doktora a dvě takový doktorky, z nichž jedna mi podepíše snad i krabici vod bot a druhá uvede každej muj zdravotní problém tim, že jsem tlustá, a proto jsem nemocná. A to i když mi zalehne ucho.

No dobrý, tak pak je taky fajn si stanovit kvóty, kolik koho kam. A šup a pěkně se to nadiktuje. A skryje se to pod to divný, tajemný slovo gender. Pak se nám objeví ve vládě nejlepší odbornice na toto tajemství, která co slovo to perla. No fajn, ženami se posilujou "slabší ministerstva". To je nespravedlivé - měly by pěkně sedět na financích. Vždyť v mnohých domácnostech žena drží kasu. Nebo na vnitru - no uznejte, která žena neni policajt. A nebo takovej obchod - prolezte trochu internet a hned najdete, kdo furt něco prodává a kupuje. A neni to jen mimibazar s těma těhulkama a mimískama, ale i bazáče s oblečenim, botama, knihama a jinejma vymoženostma. Protože chlapovi stačí jedny boty a jedny džíny s pár tričkama. Pokud to neni hipster.
Co mě ale nadzvihuje ze židle, jest to, že jsou genderový kvóty na učebnice. Dle nějakýho chytrýho nařízení musí bejt ve cvičeních typu "Marie jela na výlet. Pepa spravil kolo. Jirka si koupil psa," stejnej počet jmen chlapečků a holčiček. Asi to děti začaly počítat a pak to nějaká pani učitelka napsala ministryni (no tehdy možná i ministrovi). By mě zajímalo, zda je i zoogender - nad tím by se mělo vážně zamyslet ministerstvo zemědělství. Jestli by v těch cvičeních nemělo bejt stejně kraviček a pakoňů.
Znám taky statečné a přímé ženy a chlapy, co jsou zbabělí a doma se bojí i rohožky. V životě mě to ale nenapadlo rozlišovat podle toho, co maj mezi nohama (i kdyby jim tam sedělo pět bobříků) a jakej maji plat. A taky klidně koupim holčičce bagr a šroubovák místo bárbíny, bude-li to chtít. Ale musí si přesně spočítat, kolikrát ho půjčí Vašíkovi a kolikrát Janičce. 
Až vyplní tyto tabulky, možná jí ukážu, jak fuj je růžová bárbína. 
To je pro mě něco jako dealerka kosmetiky. 
Protože bagr.

Žádné komentáře:

Okomentovat