Nemám inspiraci. „To je pro umělce vždycky nejhorší,“ říká
mi básník J. P., zatímco lingvista L. opravuje písemky učitelek prvního stupně
ZŠ, který si maj doplnit vzdělání, a rozčiluje se, že určujou ve větě „Stůl
bude stát v rohu místnosti.“ bude stát jako přísudek jmenný se sponou. Ty
jistě inspiraci maj.
„Tak piš vo podzimu,“ říká básník a pouští si další šlágr
Karla Gotta, aby mu poslal psychickou vzpruhu. Jest totiž velký obdivovatel
našeho národního šlágrmajstra a mrzí ho, že už nastal podzim jeho života. A tak
si pouštíme Mistrál a já si vzpomínam na to, jak sem byla v letnim kině na
Jízdě, protože muj hudební vkus je nudný, vlastně nejsem fanoušek hudby, baví
mě spíš texty, který někdo napíše. Jako Včelí medvídci. Říkam básníkovi, že na
podzimu není nic závratně zábavnýho, teda ty barevný listy jsou príma, a když
se to fotí, je to i hezký, ale jinak nevim, nevim, mlha přede mnou, déšť nade
mnou, voda pode mnou. Už zase skáču přes kaluže… Ale to furt de. Až přijde sníh
a led, bude to ještě děsnější. Neb ve Městě není zima, ale bahnisko a kluzisko.
A když náhle napadne snížek, kalamita na krku. A záhadný je, že silničáři
vždycky zaspí. Mají zřejmě podzim života každý ráno.
Podzim s sebou ale nese i jiný kratochvíle. Výlovy
rybníků třeba. To jsem, ač Jihočeška, viděla jen párkrát na uplně malej
rybníčkách a nějak mě to neba. Rybáři jsou obecně zvláštní stvoření. Nemluví a
jen zíraj do vody, když nastává úsvit. Pro rybky však podzim, soumrak jejich
žití. A to ani nemusí prosit a slibovat tři přání. Stejně by všichni chtěli
peníze a dovolenou v Chorvatsku. Pak jsou taky hony. Toho se bojim, že mi
někdo picne boxerka v domnění, že je to srnka, von tak obdobně hopká.
Naštěstí je bílej, ale co když ňákej svatej Hubert bude honit bílou laň…
Myslivci ale dělaj dobrý plesy, dá se tam vyměnit bažant za poukázku na uhlí
nebo za sadu lahváčů. Vobčas vylosujou i hlavní cenu a pak si člověk jako
lingvista L. vleče domu na zádech srnu.
Jednou s náma bažant již po
definitivním setmění svého života cestoval do Města. Sme mu udělali prohlídku.
Ukazovali sme mu z tramvaje Národní divadlo, Karlův most, a dokonce i Hrad.
Jelikož je to v podstatě slepice, rozumu moc nepobral, ale ani z toho
nevobživ. Není divu. Kolem krku mu to vočko páni myslivci stahujou silně.
„Můžeš taky napsat, jak ste střihaly Lucifera,“ směje se
básník. No tak o tom ozubí, kdy stříhali dohola malého chlapečka, až vznikl
hrnec,“ už vůbec nemůžu psát.
„Já ty holiče nikdy neměl rád,“ opakuje mi J. P.,
kterého naše sousedka Klíněnka vždycky přejede mašinkou na dýlku půl milimetru,
až vypadá jako dělník ze stavby. Já vo holičích nic nevim, mně je zcela jedno,
jak mam střižený vlasy, sama to neudělam, a když mi někdo nakecá, že tam mam
zub, tak tomu věřim, protože mam těch vlasů tolik, že bych je mohla prodávat
rybářum na vlasce. Ale začínaj mi šednout. Podzim je tady a Superčíča se mění v Lady
in grey. Lady Gaga (no tu fakt nemůžu) ani Žena v bílém zatím nenastala,
ale ta detektivka vod Dikensova zetě je prima, trochu pomatená, ale
nastartovala v Anglii žánr, kterej teď tak dobře válej Skandinávci. Ono ty
bílé noci a zima s sebou nesou depresivní myšlení a jistě větší
krvelačnost.
A inspirace pořád nikde. Asi ji vodnesly vlaštovky nebo
včerejší mistrál. „A tak piš o jaru,“ povídá J. P. a pustí Vivaldiho Čtvero
ročních období, a jistěže Jaro.
Hm, tak Superčíča se přemění ve Velkou medvědici a začne zas
psát až na jaře.
To přijde Zmrtvýchvstání.
Třeba přiletim na tom bažantovi…
Žádné komentáře:
Okomentovat