Jsou lidé malí a
velcí, tlustí i hubení, mladí i staří, pilní i líní, hovorní či mlčenliví,
bojácní či odvážní. Jsou pesimisté a optimisté, jsou škudlilové a rozhazovači,
jsou věční stěžovači a pohodáři. Jsou lidé, co rádi jí, a naopak ti věční
dietáři. Jsou lidé moudří i hloupí, jsou dobrosrdečníci i mrzouti. Máme
manipulátory a ty nebohé manipulované. Najdeme ve světě jistě ty, které někomu
ochotně pomohou, ale také ty druhé, kteří se schovávaj, aby nemuseli vidět nic
jiného než sebe. Je to fajn, že lidský druh je natolik variabilní, že co kus,
to originál, protože kombinace jeho cílů a charakteru je vždy jiná a psycholog
by řekl, že v tom hraje roli i jistá zasutá minulost.
Pokud se teda
nevydáte ke koučovi, který psychologii v životě neviděl, jest to jen
novodobý mastičkář, který vám chce radit, jak máte žít. Upřímně, na to si každý
musí přijít sám a je to také podepřeno mnohými zkušenostmi a zážitky, které se
nakupují v lidském světě.
Superčíča má několik
nepřehlédnutelných vlastností – jednak je výrazná – jak sexy tělem, tak hlasem
a uměním sebeprezentace. A druhak je hyperaktivní. Tahle vlastnost u člověka,
který vypadá, že za chvíli zhebne na infarkt, je podivující. Skutečně i někdy
problematická, neb hyperaktivec nevydrží sedět v koutě a mlčet. Od
základní školy se Superčíčou šili všichni
čerti, a to vůbec nevadilo, že
nevyšplhá o tyči ani centimetr, nevyskočí na hrazdu a o hvězdě či přemetu by si
mohla opravdu nechat zdát.
Přesto tato holčička s vlasy ostřihanými podle
hrnce seděla v první lavici a po deseti minutách měla hotovou práci, co
byla zamýšlena na celou hodinu. Jako když se měla kreslit ilustrace k bajce
o lišce a hroznech. Všichni kreslili a malá Superčíča se nudila, neb si
přečetla bajku za pět minut (nenadarmo vyhrála již předtím několik soutěží v rychločtení)
a obrázek měla hned pak. A co teď? Protože za ní sedící spolužák Brouček neměl
přečtenou ještě ani první stránku, rozhodla se tedy, že na svůj obrázek
přikreslí broučky. Bylo to pravda trochu surrealistické, brouci byli všude.
Lezli po hroznech, lišce z ucha, až byl celý obrázek plný brouků. Paní
učitelka to vyhodnotila, jako že se to přemoudřelé dítě vysmívá pomalejším
spolužákům, což jistě nebyla pravda, byla to jen inspirace. A rodiče museli do
školy. Takhle tam chodili často…V dalších letech
se již Superčíča hlásila o nadbytečnou práci dobrovolně, což samozřejmě s sebou
neslo poznámky kolegů, že je aktivní a agilní. Ale co dělat s volným časem,
vždyť se toho dá tolik stihnout… Superčíča však nikdy nepřišla k nějakému aktivismu
ve jménu různých ideologií, ba je jí to docela odporné. Jedinou ideologií, ke
které se hlásí, je fenomén národního obrození. Není však na hlavu padlá, aby s tím
nacionálně operovala a toužila po uctívání našich vlastenců. Přesto však
navštěvuje různé národní síňky a světničky předních velikánů po končinách
českých, moravských, neváhá však zajímat se také o velikány i německé, anglické,
irské, turecké, rakouské či polské. Jen ta Paříž literární spolu s Bretaní
je pořád v nedohlednu.
Také spolu s bodrým
krajanem panem řídícím navštěvuje Superčíča různé besedy a přednášky. Na té věnované
Jakubu Arbesovi způsobila povyk asi po deseti minutách, kdy paní přednášející
nespustila počítač. Přišli tři technici a taky nic. Superčíča se však aktivně
přihlásila s tím, že: „Vono by to nějak šlo!“ A taky že jo. Za půl hodiny
otevřela všechny obrázky. Bodrý pan řídící se již bojí se Superčíčou někam
chodit, neboť ona nevydrží dřepět hodinu na zadku a neustále vyrušuje. Taky má
zvídavé dotazy. Tím již pokoušela v minulosti různé průvodce hradů a
zámků, již by ji jistě rádi vykázali ze své prohlídky. Poslední pokus pana
řídícího byl expedice do Národního divadla. Že se nahlásil u vchodu příjmením
Superčíči, to bylo ještě v pohodě. Ale poté chtěla Superčíča začít
vstupovat do výkladu průvodkyně. Paní pořád mluvila a posluchači seděli.
Když
ji asi třikrát Superčíča doplnila poznámkou nebo bujarým smíchem, dobrotivý
řídící již nadskakoval. Přece jen, proč na oponu Hynais namaloval třikrát
stejnou ženskou, je zajímavé, průvodkyně si Superčíču rychle zapamatovala. A
když chtěla průvodkyně vybrat materiály, bylo jasno. Kývla na Superčíču: „A ty
reprodukce mi vyberete vy!“ To však
Superčíču neumlčelo, měla další zvídavé poznámky. Dobrotivý řídící ji musel
zaujmout tím, že se chtěl nechat vyfotit. U Alšových maleb začala Superčíča
nahlas jásat, že je zcela jasné, proč se jeden z nich jmenuje Otava a že
to je jistě oslava jižních Čech, odkud velký malíř pocházel, protože každý
Jihočech se rád přihlásí ke své rodné hroudě. Zmohl jí až výstup na střechu národního
svatostánku, protože uf, uf, to bylo schodů. Ale čekat dole, no ani náhodou. S infarktem
v oku už se hrne nahoru. Jen škoda, že se nedalo na ty koníky vylézt a
povozit se. A to cigáro na střeše Zlaté kapličky, to by byl hardcore. Divadlo
by znova neshořelo, hned u střechy mají schovaný hasičák. „No až se tady
vyfotíte, můžete domů.“ I ne, i ne, jde se pěkně ještě do sklepa, na kameny.
Zvlášť ten s nápisem Z Boubína se musí vidět!
A při odchodu hovor s paními
u vchodu: „Jakpak by se dalo dostat do prezidentské lóže?“ „No víte, on tam
vlastně Zeman nikdy nebyl.“ Trochu paradox, když prezident nezavítá do
národního svatostánku, ale na Moravu na slivovici šupajdí každou chvíli. Hlas
lidu, hlas boží. „No ale v té lóži se musí nějak uklízet, co kdyby se
rozhodl tam jít, a byl by tam bordel.“ „No když se v divadle zaměstnáte,
tak to uvidíte.“ A Superčíča už spřádá plán, jak se stane aspoň na měsíc
uklízečkou Národního divadla, jen aby si tam mohla prohlédnout ty obrazy.
Panuje obava, že
Superčíču neumlčí ani vlastní smrt. Schová po vlastech českých různá sdělení,
která budou muset být dešifrována, nejlépe tak, že bude promlouvat z nahrávky
a něco radostně sdělovat.
Jako když zmáčknete knoflík a vyletí čertík. Jen bude
oplácaný, bude sebou vrtět a bude nadšeně volat: „Já to udělám, já to udělám.“
Bylo by možná fajn
pochopit, že přijde doba, kdy to bude muset udělat někdo jiný.
Třeba Lucifer.
Nejlepší závěr ever!
OdpovědětVymazatDěkuji neznámému vojínovi za pozitivní ohlas :-)
OdpovědětVymazat